برج ایفل و علل و جنبه های نوسازی آن

چهارشنبه 17 آذر 1395  01:03 ب.ظ

 برج ایفل و علل و جنبه های نوسازی آن
بهزاد پاکروح
https://telegram.me/andishehsarapub/1081

برج ایفل که به عنوان ورودی نمایشگاه جهانی پاریس (اکسپو ۱۸۸۹) در صدمین سالگرد حمله به زندان باستیل (آغاز نمادین انقلاب فرانسه) ساخته شده بود و قرار بود پس از بیست سال برچیده شود به خاطر کاربرد ویژه ای که در ارسال و دریافت های رادیویی پیدا کرد برچیده نشد و به تدریج یکی از معروفترین و پربازدیدترین دیدنی های جهان شده است.

برج ایفل، از نظر ایمنی هر روز بازرسی و هر بخش یا قطعه از آن که نیاز باشد تعمیر و یا تعویض می شود.

افزون بر این، در چند زمان (سال های ۱۹۰۰، ۱۹۳۷، ۱۹۸۰ و ۲۰۱۱) نوسازی وسیع شده است.

نگهداری و به روز کردن برج ایفل در دنیا زبانزد متخصصین است و گاه از آن برای طعنه زدن به سایر بناهای مهم مانند مجسمه آزادی نیویورک که از قضا گوستاو ایفل طراح اسکلت فلزی داخل آن است مثال زده می شود.

برج ۳۲۴ متری ۱۰.۱۰۰ تنی که ۷۳۰۰ تن آن ۱۸۰۳۸ قطعه آهن است که با ۲.۵ میلیون پرچ به هم متصل شده اند و آسانسورهایش ۱۰۰ هزار کیلومتر در سال حرکت می کنند و سالانه ۷ میلیون نفر از طبقات آن که بر روی هم بیش از ۶۰۰۰ متر مربع مساحت دارند دیدار می کنند و در تمام روزهای سال تعطیلی ندارد، نگه داری و نوسازی اش به دانش و فن آوری پیشرفته و هزینه زیاد نیازمند است.

درباره نوسازی ها، علل و جنبه های آن:

تغییرات برای "کاراتر کردن"، "زیباتر کردن" و مهمتر از همه "ایمن تر کردن" برج بر اساس استانداردهای نوین است. بخشی از پروژه ایمن تر کردن آن سبب بهتر سر پا ماندن آن هم می شود.

برجی با این ارتفاع و عظمت باید طوری نگه داری شود که در برابر حوادث، بیشترین پایداری را داشته باشد و امنیت روزانه حدود ۲۰ هزار نفر بازدیدکننده آن به بهترین نحو تامین شود.
(این تعداد بازدیدکننده با خرید بلیط وارد طبقات برج می شوند و انبوهی بازدید کننده که به علت محدودیت زمانی فقط تا کنار آن می روند در این آمار لحاظ نشده اند.
ایفل پر بازدیدترین مکان نیازمند بلیط در دنیاست و تا کنون حدود ۲۵۰ میلیون نفر از طبقات آن بازدید کرده اند.)


پیشگیری از خوردگی و رفع خوردگی یکی از ضروریات نگهداری بناهای فلزی است.
هر سال حدود ۳۰۰ قطعه فلز به تشخیص بازرسان با قطعه ی نو تعویض می شوند.


از ۱۸۹۹ به بعد هر ۷ سال، ۶۰ تن رنگ برای نقاشی ۲۰۰ هزار متر مربع سطح قطعات برج به کار رفته است که سبب پیشگیری از خوردگی شده و هم سبب نو شدن ظاهر آن و تنوع. رنگ آمیزی ایفل ۱۵تا۱۸ ماه طول می کشد.
هیجدهمین رنگ آمیزی که نخستین رنگ آمیزی بدون سرب بود در سال ۲۰۰۱ سه میلیون یورو هزینه داشت و نوزدهمین رنگ آمیزی در سال ۲۰۰۸ آغاز و در سال ۲۰۱۰ پایان یافت.

بهبود حرکت بازدیدکنندگان، افزایش تعداد بازدیدکنندگان، بهبود رفاه بازدیدکنندگان و ایجاد تسهیلات برای افراد دارای محدودیت های حرکتی.

ایجاد فضای بیشتر در اختیار بازدیدکنندگان و افزایش سطح در اختیار فضاهای تجاری در طبقات
(مانند کوچکتر کردن اتاق اختصاصی گوستاو ایفل در طبقه سوم و تغییراتی که در طبقه اول انجام شد)

ایجاد زیبایی و جذابیت بیشتر (مانند ایجاد کف شیشه ای در بخش هایی از طبقه اول در سال ۲۰۱۱)
و ایجاد تنوع برای بازدیدکنندگانِ تکراری

مدرن کردن
به روز کردن ماشین آلات، آسانسورها، سیستم گرمایشی، سیستم های کنترل و روشنایی
افزودن لامپ ها (۱۰ هزار لامپ برای روشن کردن برج و ۲۰ هزار لامپ برای چشمک زدن در راس ساعت) و پروژکتورها.
افزودن یکصد دوربین امنیتی.
در جمع ۸۰ کیلومتر کابل در برج استفاده شده است.

کاربردی تر کردن
افزودن تعداد زیادی ایستگاه رادیو تلویزیون (ایفل علاوه بر نقشی که در مراحل تحقیقاتی داشته امروز شش ایستگاه تلویزیون آنالوگ، ۳۰ ایستگاه تلویزیون دیجیتال، ۳۱ ایستگاه رادیویی و ۱۲۰ آنتن را بر روی خود دارد)
ایجاد آزمایشگاه های تحقیقاتی ایرودینامیک که از برادران رایت تا شرکت پورش (پورشه) از آن استفاده کرده اند.
استفاده های نجوم و هواشناسی.

دوستداری محیط زیست
از جمله افزوده شده ها بر برج ایفل، دو توربین بادی در طبقه دوم است که با ایجاد سالانه ده هزار کیلووات ساعت برق، که تقریبا جوابگوی برق مصرفی بخش تجاری طبقه اول است، ایفل را به یکی از حامیان محیط زیست بدل کرده و این سوال را ایجاد کرده که اگر ایفل که این قدر مورد بازدید مردم و مورد علاقه مردم است می تواند بدون آسیب به زیباییش چنین کاری بکند چرا ساختمان های دیگر نتوانند؟

مناسب کردن فضای داخلی برج برای برخی مناسبت ها از جمله در زمان نمایشگاه های بزرگی که در سال های ۱۹۰۰ و ۱۹۳۷ در پاریس برگزار شده است.

لطفا مطالب را کپی نفرمایید و در صورت نیاز به اطلاع رسانی، مطلب را با ذکر منبع و اوردن لینک درج بفرمایید. سپاس


نوشته شده توسط: بهزاد پاکروح | آخرین ویرایش:پنجشنبه 18 آذر 1395 | نظرات() 

علم اگر با همه اخلاق قرین نیست چه سود؟ / جسم بی روح همان به که به خاکش سپرند "از کیست؟"

دوشنبه 1 آذر 1395  04:10 ب.ظ

پس از درج مصاحبه ایرنا با من که در پایان آن این شعر آمده بود:
علم اگر با همه اخلاق قرین نیست چه سود؟ / جسم بی روح همان به که به خاکش سپرند
دوستانی پرسیدند این شعر از کیست؟
گمان کردم کسانی هم از گوگل بپرسند، اینجا پاسخ دادم:
از کتاب قصه عشق؛ بهزاد پاکروح؛ انتشارات اندیشه سرا
(اگر شعر از شخص دیگری بود حتما در گفت و گو نام می بردم)

لینک خبر:
حاصل گفت و گوی #خبرنگار_ایرنا و #بهزاد_پاکروح، به مناسبت روز "#کتاب و #تکنولوژی"
@andishehsarapub
البته خبرگزاری ها و نشریات، سبک خودشان را برای انتقال مطلب دارند و ممکن است معنای برخی جملات دقیقا آنچه گوینده گفته است نباشد.
برای خواندن مطلب، لطفا به لینک زیر بروید:

http://www7.irna.ir/fa/News/404199/

نوشته شده توسط: بهزاد پاکروح | آخرین ویرایش:دوشنبه 1 آذر 1395 | نظرات() 

برچسب ها: علم اگر با همه اخلاق قرین نیست چه سود؟ ، جسم بی روح همان به که به خاکش سپرند ، از کیست؟ ،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic